*** اعوذ با الله من نفسی و من الشیطان الرجیم ***بسم الله الرحمن الرحیم*** و ان جاهدوا فینا و لنهدینهم سبلنا ***وان تتق الله یجعل لکم فر قانا                    صدق الله العلی العظیم

 
 

 

نقد جريان حجتيه................ شنبه ۱٦ اسفند ،۱۳۸٢

 

سلام
این وبلاگ هیچ ارتباطی با جناب دکتر عباسی ندارد و فقط بعضی اخبار ایشان را منتشر می کند
نقد جريان حجتيه
دكتر حسن عباسی، رئيس مركز دكترينال امنيت بدون مرز، در سلسله جلسات نقد جريان حجتيه در مشهد اظهار داشت: دين خنثی برعكس آنچه بسياری می‌پندارند اتفاقا بيشتر در مظان خطر است و همواره اين دين فعال است كه ابتكار عمل را در دست دارد و جامعه سازی مهدوی نيازمند جهاد و اجتهاد هميشگی دين فعال است. اين كارشناس استراتژی بين‌المللی افزود: آينده‌شناسی در دانش استراتژيك جديد، كمی است اما در نگاه دينی، « ان حزب الله هم الغالبون» رقم خورده و مهدويت فرض محقق جامعه اسلامی است. عباسی با تقسيم شيعه به دو دسته شيعه مقصر و مستبصر در جامعه اسلامی گفت: شيعه مقصر شهروند دين خنثی و بی‌خطر است اما شيعه مستبصر مومن دين حركت، پويايی و تكاپو است. وی خاطرنشان كرد: مقصر بودن يعنی نشستن و هيچ اقدامی را بر نتافتن اما شيعه مستبصر دارای قوه تشخيص و تصميم و اقدام به موقع و زندگی توام با خطر است. همچنين در شب دوم از مباحث نقد جريان حجتيه، عباس سليمی نمين، مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران اعضای انجمن حجتيه را به 3 دسته گردانندگان آگاه، رفاه‌ طلبان مسلمان و توده‌های ساده تقسيم كرد و افزود: هدايت كنندگان انجمن حجتيه، ارتباطات خيلی آشكاری با ساواك، ركن 2 ارتش و بسياری ديگر از نهادهای داخلی و خارجی داشتند. وی ادامه داد: گروه دوم يعنی رفاه طلبان به اصطلاح مسلمان در جهت كسب آرامش روانی بودند و توده‌های انجمن (گروه سوم) افراد مذهبی سطحی‌نگری بودند كه توسط سران انجمن منحرف شده بودند. مدير سابق روزنامه تهران تايمز، گسترش جريان حجتيه را محصول كج ‌انديشی و انحراف در دشمن‌شناسی دانست و اظهار داشت: مبارزه با بهائيت در هنگامه تصويب لايحه ننگين كاپيتولاسيون و تقابل با ماركسيسم در اوايل انقلاب اسلامی به جای مبارزه با آمريكا و مبارزه با اهل تسنن در سالهای اخير، به ترتيب برخی اولويت‌های انحرافی اين جريان در دوره‌های مختلف بوده است. وی افزود: اگر در دهه 40 و 50 مشكل التقاط با ماركسيسم را داشتيم وعده ای به صورت انفعالی از تطبيق ماركسيسم با اسلام سخن می‌گفتند امروز خطر التقاط با سرمايه‌داری جدی است. دبير سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان با اشاره به برخی ادعاها در خصوص عدم مغايرت اسلام با حقوق بشر غربی گفت: ريشه اين نگاه تحقير‌آميز آنجاست كه برخی حقوق بشر را اصل می‌دانند و منفعلانه سعی می‌كنند آن را كه بر مبنای مادی‌گری و سرمايه‌داری نگاشته شود مطابق با اسلام فرض كنند و البته دينی كه حجتيه تبليغ می‌كند در جهت منافع آنهاست. وی افزود: عماد‌الدين باقی از جمله كسانی است كه اوايل انقلاب در كتاب حزب قاعدين بيشترين هجمه را عليه انجمن حجتيه و فعاليتهای انحرافی آنها داشته است اما چند سال پيش طی مقاله‌ای به مناسبت سالگرد آقای حلبی به تجليل از او پرداخت. سليمی نمين، نزديكی جريان سكولار و جريان حجتيه را به دليل نزديكی آبشخور آنها دانست و يادآور شد: انجمن حجتيه يك تشكيلات موازی و فرعی با جريان انقلاب بود كه با هدف انحراف مبارزات اصيل مردمی از مسير خود و حذف دين از حوزه اداره جامعه و تمشيت امور به فعاليت‌ خود ادامه می‌دهد. وی در قسمتی از جلسه، در پاسخ به يكی از حاضرين كه خود را عضو انجمن حجتيه معرفی می‌كرد و انجمن را موسسه‌ای فرهنگی توصيف می‌نمود گفت: اولاً فعاليت فرهنی تعريف خاص خودش را دارد كه فعاليت‌های انجمن حجتيه كه از ظاهر مذهبی برخوردار است در بسياری از مقاطع و از جمله مبارزه عليه كارخانه نوشابه پپسی در ايران، صد در صد سياسی بوده و بيشترين ضربه‌ها را به وسيله منحرف كردن انرژی و استعدادهای جوانان مذهبی به انقلاب زده است. وی خاطر نشان ساخت: انديشه جدايی دين از سياست كه جريان حجتيه مروج آن بود و امروز توسط ليبرالهای روشنفكر هم حمايت می‌شود خود، سياسی‌ترين تفكر است

 
   

 

 

 


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
صفحه اول

پست الکترونیک

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

آرشیو وبلاگ
امرداد ۸٦
فروردین ۸٦
بهمن ۸٥
مهر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
بهمن ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
اردیبهشت ۸٤
فروردین ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آذر ۸۳
آبان ۸۳
مهر ۸۳
شهریور ۸۳
امرداد ۸۳
تیر ۸۳
خرداد ۸۳
فروردین ۸۳
اسفند ۸٢
بهمن ۸٢
دی ۸٢

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

صفحات مرتبط

فرهنگ و سیاسیت

بچه هاي قلم

ملك مهدي

پله پله تا ملاقات خدا

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::